Hopp til hovedinnhold

Et nytt bysentrum: Planene for Bryn Sentrum er klare

Pressemelding

(Oslo, 24. juni 2025) JM Norge og Entra har levert felles planforslag for utviklingen av Bryn Sentrum til plan- og bygningsetaten. Dette markerer et viktig steg i ønsket transformasjon av Hovinbyen, med Bryn som et regionalt knutepunkt og et av Norges største byutviklingsområder.

Bryn ligger ved et av Oslos beste kollektivknutepunkt. Illustrasjon: Visulent
Bryn ligger ved et av Oslos beste kollektivknutepunkt. Illustrasjon: Visulent
_/image/bebce1cf-2138-4bf3-9dec-86b26ff60b09:58325ba2acdf25bbbb969f4380123824611242f0/block-166-91/bc28f748-c806-49b0-9b08-dad1736fd93c.jpg?quality=70

Planene for Bryn Sentrum omfatter etableringen av et levende og moderne bysentrum i Oslo øst, med 600 boliger og 5000 arbeidsplasser. I tillegg planlegges det et bredt tilbud av handel, service og kultur. Området er tenkt som et naturlig tyngdepunkt for de over 50 000 menneskene som bor i nærområdet, og skal bidra til å skape et levende og funksjonelt bymiljø.

– Bryn Sentrum skal styrkes som naturlig knutepunkt i denne delen av byen. 5000 arbeidsplasser med så sentral beliggenhet øker konkurransekraften i regionen. Dette skal bli et helhetlig og bærekraftig byområde, sier Sonja Horn, administrerende direktør i Entra.

– Med 600 boliger blir dette et betydelig prosjekt for Oslo. Vi har lagt stor vekt på at boligene skal tilpasses ulike livsfaser og behov, fra førstegangskjøpere til barnefamilier og eldre. Her skal det være plass til alle, sier Hilde Vatne, administrerende direktør i JM Norge.

Fra grått til grønt
Et sentralt element i planforslaget er etablering og sikring av 20 000 kvadratmeter tilgjengelige byrom. Deler av dagens asfaltflater skal vike til fordel for grønne parker, allmenninger og torg. En grønn korridor planlegges fra t-bane stasjonen, gjennom planområdet og opp til Østre gravlund, med mål om å knytte bydelen tettere til Svartdalens urskog og Alnaelva.

Det foreslåtte bymiljøet skal romme ulike typer møteplasser, med inkluderende byrom og arkitektur som speiler mangfoldet av dem som vil bo, arbeide og oppholde seg i området.

Porten til byen fra øst
Bryn er i dag et av Oslos best betjente kollektivknutepunkt, med tilgang til både tog og fire t -banelinjer. I tillegg etableres en bussterminal, slik at Bryn blir et regionalt kollektivknutepunkt øst i Oslo for å avlaste sentrum. Bryn har sentral lokaliseringen øst i Oslo ved siden av E6 og Ring 3, noe som gjør Bryn egnet for knutepunktutvikling.

Brynseng T-banestasjon ligger integrert i planområdet, og tar reisende til sentrum på under ti minutter. Togstasjonen Bryn ligger 500 meter unna og har fire minutters reisetid til Oslo S. Den sentrale beliggenheten fremheves som en nøkkelfaktor for utviklingen av et nytt urbant tyngdepunkt.

– Dette er et prosjekt som kombinerer bærekraft, bokvalitet og tilgjengelighet på en sjelden måte. Det er nettopp slike utviklingsprosjekter Oslo trenger, sier Vatne i JM.

Samarbeid for helhetlig utvikling
Bryn Sentrum er et samarbeid mellom Entra og JM Norge. Samarbeidet har ført til et meget godt planforslag for området og Oslo-regionen.

– Dette planforslaget er resultatet av bred kompetanse, godt samarbeid og langsiktig perspektiv. Vi utvikler ikke bare bygg, men en levende bystruktur som også skal fungere for kommende generasjoner, sier Horn i Entra.

Prosjektet er en viktig og sentral del av samarbeidet «Destinasjon Bryn», der grunneiere i området går sammen om å utvikle et nytt bysentrum på et av Oslos viktigste kollektivknutepunkt. Målet er å legge til rette for boligbygging, næringsutvikling og sosiale møteplasser i et område med stort utviklingspotensial.